All Categories
Featured
Table of Contents
In dit voorbeeld vormen 24 cellen samen 24 x 2 Volt = 48 Volt. Indien een heftruck werkt op een spanning van 48 Volt, zijn er dus 24 cellen op deze manier met elkaarverbonden. De gelijkrichterDe gelijkrichter zet de wisselstroom van het elektriciteitsnet van het bedrijf om in gelijkstroom - heftruck modellen. Bovendienwordt de spanning van 220 Volt omgezet in een Voltage van de batterij, bijvoorbeeld 48 Volt
De batterij bestaat uit een aantalafzonderlijke cellen (heftruck spiegel). In iedere cel staan positieve platen en een zelfde aantal negatieve platen. De tweesoorten platen zijn gescheiden door een isolatieplaat. Vuurrood Veiligheid - 60 -ElektrolytDe batterij wordt gevuld met een mengsel van zwavelzuur en gedemineraliseerd of gedestilleerd water. Dit mengsel heet elektrolyt. Door de chemische werking van het elektrolyt en de genoemde platen is hetmogelijk elke cel van de batterij een elektrische spanning van ± 2 Volt te laten leveren
Dit gebeurt via elektromotoren. Deze werken op basis van het magneet principe: Gelijksoortige polen stoten elkaar af, verschillende polentrekken elkaar aan. Gebruik van een zuurwegerEen hoeveelheid zuur wordt uit de cel in een glazen buis gezogen, totdat de drijver drijft. Het soortelijkgewicht wordt dan afgelezen op het punt waar de schaal juist boven het zuur uitsteekt.
Voorkom het spatten op kleding e.d (heftruck connected). bij het leeg drukken van dezuurweger.- 61 - Veilig werken met de Heftruck/ReachtruckSoortelijk gewichtBij gebruik zal het zwavelzuur van het elektrolyt in de platen trekken waardoor het soortelijk gewicht van hetelektrolyt af neemt. Bij een volle batterij zal een waarde tussen 1,26 / 1260 en 1,30 / 1300 af te lezen zijn op de zuurweger,afhankelijk van het merk en type
BijvullenDe vloeistofspiegel van het elektrolyt moet zo’n 1 cm boven de platen zijn. Is dit minder, dan moet wordenbijgevuld met gedemineraliseerd of gedestilleerd water. Water gaat door twee oorzaken verloren: 1. Verdamping: doordat de batterij warm wordt; 2. Elektrolyse: dit is het chemisch proces van oplading en ontlading van de batterij waarbij het water‘ontleedt’.Gedistilleerd of gedemineraliseerd water wordt gebruikt om te vermijden dat met het water onzuiverheden in decellen komen, hetgeen een verwoestende invloed op de actieve materialen zou kunnen hebben.
Overmatig gebruik van gedistilleerd water is vaak eenaanwijzing dat de batterij wordt overladen door een lange gassing periode (heftruck werkplaats). Vuurrood Veiligheid - 62 -Altijd NA de lading een batterij afvullen tot maximaal aangegeven niveau. Neem nooit leidingwater voor hetbijvullenHet zwavelzuur is zeer bijtend. verreikers. Pas dus tijdens het bijvullen op voor spatten
Het vocht kan oxidatie(witte aanslag) aan de accupolen veroorzaken. Te weinig water bijvullen heeft tot gevolg dat de platen ‘droogkoken’.KnalgasNog een ernstige waarschuwing: tijdens het laden ontwikkelt de batterij knalgas, een zeer explosief gas. Hetwater (H2O) wordt gescheiden in Waterstof (H2) en Zuurstof (O2).Om opeenhoping van deze gassen tevoorkomen, dient men de batterijdeksel te openen.
Knalgas borrelt omhoog en verzameld zich boven in de cel. heftruck cruciaal. Indien men in de directe omgeving open vuur ofvonken veroorzaakt, kan de batterij exploderen. Het acculaadstationAan- en afkoppelenWanneer de batterij leeg is, moet deze worden opgeladen. Hierbij moet onderstaande volgorde wordenaangehouden:1. Heftruck parkeren, handrem erop, contactsleutel eruit;2. Openen van de batterijdeksel
Stekkers aansluiten;4. Gelijkrichter aanzetten. Bij het afkoppelen vinden dewerkzaamheden inomgekeerde volgorde plaats. Of de accu’s vóór of na delading bijgevuld moet worden,hangt af van de fabrikant.- 63 - Veilig werken met de Heftruck/ReachtruckVereffeningladingTijdens het eerste uur van lading wordt de meeste stroom bijgeladen, tot wel 75 %. De batterij staat zo’n 6-8 uuronder lading.
Tijdens de dagelijkse lading komt debatterij dus niet helemaal vol. Daarom moet er af en toe, bijvoorbeeld in het weekend, een vereffeningladingplaatsvinden. Er wordt dan een langere periode achter elkaar bijgeladen (heftruck professional). De batterij wordt dan tot 100% geladen. Dit komt de levensduur van de batterij ten goede. Een vereffeninglading is bij een automatische gelijkrichter niet meer nodig: de batterij wordt altijd tot 100%opgeladen
WisselbatterijenOmdat het laden van een batterij vrij lang duurt, worden door sommige bedrijven wisselbatterijen gebruikt. Ditwil zeggen dat wanneer de batterij bijna leeg is, alleen de batterij wordt gewisseld. heftruck kwaliteit. Er zijn dus per heftruck zo’ntwee batterijen. Dit systeem heeft als voordeel dat er vrijwel continu, 24 uur per dag, dienst gedraaid kan worden met deheftruck
Ookdit komt de levensduur ten goede, want een batterij gaat een beperkt aantal ladingen mee. Ook wanneer debatterij nog halfvol zit en aan de lader gezet wordt, is dit een lading minder van de totale levensduur. Batterij- ontladingsmeterTe diep ontladen is slecht omdat dit tot gevolg kan hebben dat het lood (zeer broos) los laat, naar de bodem zakten aan de onderkant tegen de platen komt, waardoor een zg.
De batterij- ontladingsmetergeeft informatie over de hoeveelheid ‘stroom’ die nog in de batterij opgeslagen is. De meter waarschuwt debestuurder dat de batterij opgeladen moet worden. Samen met de batterij- ontladingsmeter is vaak een schakeling ingebouwd - heftruck partnership. Deze schakeling zorgt ervoor dat depompmotor niet meer kan worden gebruikt als de batterij te ver ontladen is
LaadrapportDe gevonden waarden van de zuurweger vóór en na de lading en de eventuele vereffeninglading moet wordenopgetekend in een laadrapport. Dit gebeurt per cel apart. Elke cel heeft hiervoor een nummer gekregen. Dit noemt men de “meetcel”.Het doel van het laadrapport is over een bepaalde periode te kunnen zien of bijvoorbeeld een bepaalde celachteruit gaat.
Schoon en droog houdenWanneer de bovenkant van de batterij nat is kan er een stroomlek ontstaan tussen de polen en dit geeft verliesvan capaciteit en corrosie van de polen (heftruck communicatie) (verreiker kopen). Indien men op de celdeksels water morst, dan zal dit water zich aan heteind van de lading met de vrijkomende zuurnevel vermengen
Op de lange duur kan dit resulteren in ernstige aantasting van pool aansluitingen. heftruck toekomstgericht. Een elektrische tractiebatterij wordt bij goed onderhoud door de meeste fabrikanten gegarandeerd voor 1500 tot1900 ladingen. Het is daarom ook zo dat een gemiddelde batterij tussen de 3.000 en 5.000 kost geheel afhankelijkvan de soort heftruck. Wanneer de batterij half leeg wordt gereden en aan de lading wordt gezet, betekent dit dus één lading minder
Vuurrood Veiligheid - 66 -Hoofdstuk 11 De verbrandingsmotorNaast de elektrische heftruck, wordt er ook veel gewerkt met verbrandingtrucks. Deze trucks zijn dan ook altijduitgevoerd met vier wielen en beschikken grotere krachten. Het onderhoud is dan ook weer anders alsmede dewerking bij een elektrische heftruck. Het vierslagproces in vergelijking met de Diesel/LPG motorBij de dieselmotor bestaat het4-slagproces uit de volgende vier slagen:a.
De compressieslag;c - heftruck nationaal. De arbeidsslag;d. De uitlaatslag. A. InlaatslagInlaatslag is de neerwaartse slag van de zuiger, waardoor brandstof-luchtmengsel wordt aangezogen. Het arbeidsproces van een vierslagmotor bestaat uit vier 'slagen', namelijk inlaatslag, compressieslag, arbeidsslagen uitlaatslag. Tijdens de inlaatslag is de inlaatklep geopend en is er een open verbinding tussen de buitenluchten de verbrandingsruimte
Tijdens de arbeidsslag, ook wel verbrandingsslag of werkslag genoemd, zijn deinlaatkleppen en de uitlaatkleppen gesloten en gaat de zuiger omlaag. Tijdens en direct na de verbranding vanhet brandstof-luchtmengsel wordt de zuiger door de uitzettende verbrandingsgassen naar beneden geduwd. Dearbeidsslag is de enige slag, die daadwerkelijk energie oplevert in plaats van energie kost.
UitlaatslagWanneer de arbeidsslag voorbij is, is de zuiger in het ODP aangekomen. Wanneer de zuiger weer naar boven gaat(BDP) gaat de uitlaatklep open. De uitlaatslag begint. heftruck teamleider. De zuiger duwt nu de verbrande gassen door de uitlaatklepnaar buiten (hoogwerker huren). Eenmaal wanneer de zuiger in het BDP is aangekomen, sluit de uitlaatklep. Dan begint de inlaatslagweer
Dit nadeel kan(gedeeltelijk) opgelost worden door bijvoorbeeld een katalysator toe te passen, maar deze vorm van aandrijvingblijft minder geschikt voor het gebruik in besloten ruimten. Een uitzondering hierop is de LPG- motor. Door zijnrelatief schone verbranding kan deze beter binnen worden gebruikt dan de dieselmotor. Werking motorenElk soort verbrandingsmotor werkt door verbranding van een brandstof in een cilinder.
Deze verbranding zorgt voor druk op een zuiger, die door middel van eendrijfstang in verbinding staat met de krukas. De krukas gaat draaien en drijft de voorwielen en de hydraulischepomp aan. De motor heeft een smeersysteem en een koelsysteem. Het smeersysteem zorgt ervoor dat de bewegende delenniet of nauwelijks slijten.
Daarna zal het koelsysteem kortworden besproken. Het smeersysteemTaken smeerolieDe smeerolie heeft bij een verbrandingsmotor vijf taken:1. KOElen2. Geluid dempen3. Reinigen4. Afdichten5. SmerenOok wel te onthouden d.m - heftruck vooruit.v. KOEGRASOliepompDe olie is verzameld in het carter van waaruit het door een oliepomp naar alle bewegende delen van de motorwordt geperst. De olie stroomt na de taak te hebben vervuld, vanzelf weer terug in het carter
De cilinders worden echter gesmeerd door spatsmering. Dit houdt in dat de krukas metgrote snelheid door een oliebad draait, waardoor olie tegen de cilinderwand aangespat wordt. Oliefilter Voor de oliepomp is een filter aangebracht - verreiker kopen. Dit filter reinigt de olie van slijpsel en vuil. De gefilterde olie wordt door de pomp naar de verschillende onderdelen van de motor gepompt
Vuurrood Veiligheid - 68 -Olie peilenMet de peilstok die in het carter steekt, kan regelmatig de stand van de olie worden gecontroleerd. Is deze telaag, dan is er kans op oververhitting van de motor. Er moet dan olie worden bijgevuld. Is het peil te hoog, dan iser kans op lekkage door een te hoge druk.
Voor een goede werking van de motor is een koelsysteem noodzakelijk. Zoude motor oververhit raken, dan betekent dit dat de olie te heet en dus te dun wordt - heftruck samenwerking. Dit heeft vastlopen van de motor tot gevolg! CilinderwandenTijdens de verbranding wordt een gedeelte van de ontwikkelde warmte overgedragen aan de cilinderwanden
Table of Contents
Latest Posts
Heftruck Beurs
Heftruck Toekomstbestendig
Heftruck Doelgroep
More
Latest Posts
Heftruck Beurs
Heftruck Toekomstbestendig
Heftruck Doelgroep